boogies-go-myanmar.reismee.nl

Onze Dolfijnentour

We waren jullie nog ons verhaal over de Dolfijnentour schuldig?.

Wie versprochen unsere Geschichte unserer Delfinentour ?.

Het is 22 december.Ik lig op een bedje bij het zwembad in Monywa. Noor ligt naast me, ziek. Gisteravond werd ze met diarree wakker en dat ging de hele nacht door. Vanochtend koorts en in ons busje helaas ook overgeven. Sindsdien veel slapen en kreunen vanwege buikpijn. Hopelijk doet deze rust goed. Zoals beloofd de dolfijnentour. Op 18 december werden we al op tijd opgehaald. Elke avond voor het slapen gaan bereiden we Kas en Noor voor op de volgende dag zodat ze in ieder geval weten wat er komen gaat. Het is ook veel wat ze allemaal te zien krijgen en wat ze meemaken, dus wij denken dat dit ze doet voorbereiden op wat komen gaat. Noor vraagt het inmiddels al als ze denkt dat we het vergeten.

Es ist heute 22. Dezember und ich liege am Pool mit Noor, sie ist krank. Heute Nacht ist sie mit Durchfall wach geworden und den ganzen Nacht ist sie wach geworden. Sie hat heute leider Fieber und auch einmal gebrochen. Wir hoffen diesen Ruhetag tut sie gut weil morgen reisen wir per Auto ins Boot nach Bagan weiter. Aber wie versprochen unseren Delfinentour. Am 18. Dezember wind wir schon zeitig abgeholt worden. Jeden Abend vor dem Schlafen bereiten wir Kas und Noor vor auf den nächsten Tag. Noor fragt es schon wenn sie denkt wir vergessen es.

We werden welkom geheten door Chid, onze gids voor de komende twee dagen.We gingen met lokaal busje naar de opstapplek van de boot. Een nieuwe ervaring en een ware belevenis. Geweldig om alleen al naar de gezichten van Kas en Noor te kijken. De opstapplek was een drukke bedoeling: veel vissersboten, mensen die in een illegaal hutje in de modder aan de waterrand wonen, kinderen die spelen, dieren die er rondlopen(veel koeien, varkens en veel honden). Daar konden wij alleen al uren naar kijken.

Wir werden in Hotel bei unser Guide begrüsst (Chid) und mit Lokaltransport sum Boot gebracht. See Transport war eine neue Erfahrung und Erlebnis. Wir haben von Kas und Noor genossen. Wo wir am Boot einsteigen sollten war viel los.kleine Fischerschiffe, Menschen die illegal in einer kleine Hütte am Fluss wohnen, Kinder die in Matsch spielen, Tiere die überall herumwandern (Schweine, Kuh, viele Hunden). Nur das konnten wir uns schon stundenlang anschauen.

En toen konden we aan boord. Kids vonden snel hun plekje bovenop de boot. We kregen voor overdag een hut als we wilden liggen, maar tijdens ons verblijf werd die kamer alleen als opslag voor onze tas gebruikt. De boot vertrok en de kids hadden het koud. Ajajajaj. Geen probleem. Ze kregen allebei een dekbed en toen was iedereen tevreden.

Und dann ging es los. Die zwei hatten schnell ihren Platz gefunden. Oben auf dem Boot. Für tagsüber bekamen wir eine Hütte aber die haben wir nur als Stellplatz benutzt. Das Boot fuhr los und... Kids waren kalt. Oh nein! Kein Thema die dicke Decke aus der Hutte würde geholt ins Problem war gelöst. Jeder zufrieden.

Kas wilde meteen dolfijnen spotten maar na 30 minuten had hij al lang genoeg gezocht. We kregen die dag uitleg over het programma van het Irrawaddy Dolphin Projekt en hoe ze het aanpakken. Ze doen het ook echt samen met de lokale bevolking. Onze eerste stop was dan ook in een dorpje aan de rivier waar we zouden gaan zien hoe ze hoeden van bamboe maken. Zelf kregen we er ook eentje.In de stad hadden we natuurlijk al gemerkt dat onze kids een aantrekkingskracht hadden, maar dat was hier nog vele malen erger. Iedereen wilde ze aanraken, foto maken, handje geven en Noor werd een levende barbie die iedereen in de ogen wilde kijken. Echt op elke plek waar we tijdens deze trip kwamen, wilden ze haar adopteren. Na de thee en snacks gedronken en gegeten te hebben stonden en na nog even rondgerend te hebben tussen de gewassen, gingen we weer verder.

Kas wollte schon gleich Delfinen sehen aber seine Suche war schon nach 30 Minuten zu Ende. Wir bekamen Info über das Programma von Irrawaddy Dolphin Projekt und wie das organisiert wird. Sie machen alles zusammen mit der lokale Bevölkerung. Unser erster Stopp war denn auch in einem kleinen Dorf am Fluss wo sie uns gezeigt haben wie einen Bamboohut gemacht wird. Wir bekamen selber auch eine. In der Stadt hatten wir schon gemerkt das unsere Kids viele Leuten angezogen haben aber hier war es noch viel und viel schlimmer. Jeder wollte Kas und Noor anschauen, begrüssen und Noor war live Barbie und jeder wollte sie mal in den Augen anschauen. Und überall während diesen Tour wollte Noor adoptieren. Nach den Tee und Snacks ging es weiter.

Na een stuk gevaren te hebben stopten we om te lunchen. Ook weer een plek waar je normal niet komt en waaraan je merkt dat Myanmar nog niet overlopen wordt door toeristen. We komen veel Fransen en Duitsers tegen. We gingen bij twee vrouwen eten, ze hebben een ploeg van tien vrouwen die dat op tourbeurt verzorgen. Beneden stonden de koeien en de opslag, boven de huiskamer en slaapkamer. Buiten los van het huis was de keuken. Het dorp staat in het natte seizoen onder water en dan leven ze volledig boven.dat kunnen wij ons niet voorstellen.

Den nächsten Stop war für Lunch. Auch wieder ein Ort wo man normalerweiwe nicht kommen würde und woran man sieht das Myanmar nicht überlaufen ist. Wir sehen am meisten Französische und Deutsche Touristen. Wir haben bei zwei Frauen gegessen, es wird zusammen in einer Gruppe von 10 organisiert. Unten standen die Kühe und oben war Wohnzimmer und Schlafzimmer. Draussen war die Küche. Jedes nasse Saison -4Monaten- steht das untere Teil unter Wasser und lebt man nur im oberen Teil!

Kas en Noor vonden het erg leuk want ze hadden er kleine puppies. Ze waren er niet weg te slaan. Het laatste stuk hebben we heel goed om ons heen gekeken, maar we zagen nog geen dolfijnen. We gingen een kleinere boot in. Ff proppen met zijn tweetjes naast elkaar op afgezaagde plastic stoeltjes en allebei een kind MET zwemvest aan op schoot. Maar we zaten en om dolfijnen te spotten doen wij heel veel. Hup de longtailboot kon vertrekken. We hebben twee uur gevaren, maar geen geluk gehad. Noor was ook erg moe oo het einde dus dat was best even lastig. Het blijft een pittige tante.

Kas und Noor haben sich enorm gefreut weil es gab kleine Puppies und wollten lieber nicht weg. Dad letzte Stück haben wir gut geschaut aber keine Delfinen gesehen. Wir sind in einem kleineren Boot umgestiegen. Stell dir vor..... Zwei Erwachsenen neben financed auf einen Plastikstuhl ohne Pfoten in women Longtailboot not beiden ein Kind auf dem Schoss MIT Schwimmgürtel. Das waren wir. Aber um Delfinen zu sehen machen wir viel. Leider am 1. Tag kein Glück. Am Ende war Noor sehr müd e. Dad war nicht so einfach so eng in diesem Boot.

Met de kleine boot voeren we naar een van de mooiste slaapplekken die we ooit hebben gehad. Wauw, we waren sprakeloos. Een tent op een zandbedding, twee ligstoeltjes ervoor en zelfs een tafel met banken om aan te eten. In de tent heerlijke bedden. Wauw! De reactie van de kinderen zullen we ook nooit meer vergeten. Ze renden de boot af, vielen in het zachte zandjes en waren zo enorm door het dolle heen. Zo lief en ook ontroerend. Flesje fris voor de kids met chippies en voor ons een koud biertje. Ja weer een top 10 biermomentje te pakken. Er kwam een bootje aanvaren met een aantal vrouwen, er werd een vuurtje gemaakt waar we ook bij gingen zitten. Wat bleek deze vrouwen hadden ons avondeten gemaakt en kwamen dat serveren. Om half zeven werd de tafel gedekt, lampje aan een lange bamboestok en kregen we heerlijk eten. Na het eten hebben we met zijn viertjes naar de schitterende sterrenhemel gekeken. Wat een dag en wat een afsluiter. Erg bijzonder.

Mit dem kleinen Boot sind wir zu unserem Schlafplatz gefahren. Einer der schönsten den wir gehabt haben und wir haben während unsere Reisen einige gehabt. Ein Zelt im Sand, entstanden wegen das trocken Saison. Zwei Liegestühle vor dem Zelt und sogar einen Tisch mit Banken zum Essen. Im Zelt Batten wo drinnen wir gut geschlafen haben. Wauw. Die Reaktion von die zwei werden wir nie wieder vergessen. Sie sind vom Boot gerannt, haben sich im Sand fallen lassen und waren so gl ücklich. Es war wirklich süss und auch emotionell. Etwas zum Trinken mit Chips und für ein kaltes Bier. Ja sicher einen den im unsere Top 10 Biermomenten landet! Da kam ein kleines Boot mit einige Frauen. Sie haben ein Feuer gemacht und wir haben uns am Feuer dazu gestellt. I'm 18.30 haben wir verstanden das es die Frauen waren die unser Abendessen vorbereitet hatten. Tisch w ürde fertig gemacht, Lampe an einem Bamboostok aufgehängt und wir konnten essen. Unglaublucdem Nach dem Abendessen haben wir zu Viert die Sternenhimmel angeschaut. Wie einen Tag. Sehr speziell.

Om vier uur door de bel van de monniken gewekt, maar wij draaiden ons nog een keer om. Toen we opstonden en uit de tent kwamen, was ons uitzicht mysterieus. Er hing een dauw over het water wat een bijzondere sfeer bracht.

Um 4 sind wir bei den Klingel von den MonniKen geweckt worden, aber wir haben uns noch einmal umgedrehtw. Wenn wir unser Zelt geöffnet haben, war den Blick mysteriös. Tau über das Wasser was eine spezielle Atmosphere gab.

Voor het ontbijt zijn we naar de overkant gevaren. Iedereen weer volledig in de ban van de twee blondies met blauwe ogen. Weer aanraken, foto maken.... Ze lijken hier soms wel popsterren, hihi. Het eten was weer lekker, zelfs een soort pannenkoekje. Noor en Kas vonden het lekker met suiker. Dat zorgde voor het nodige gelach. Zo kennen ze het niet. Zij eten het met zelfgemaakte pindakaas en banaan. En Janneke Jan beamen, super lekker. Dit dorpje maakt met behulp van het Darwin project tasjes en houten dolfijntjes. Die hebben we gekocht. Na het ontbijt de longtailboot op, nu wel achter elkaar ipv naast. We hebben geleerd van de dag ervoor. Onze gids stond in verbinding met vissers. Hij kreeg door dat een stuk varen er dolfijnen waren dus.... Gaan dus! Toen we er kwamen werd de knetterboot uit gezet en we zagen er een, nee... Twee.... Drie... Vier....Vijf. We hadden geluk want ze bleven bij de boot. We hebben drie kwartier naar de dolfijnen gekeken waar we enorm van genoten hebben. Pascal en ik hadden heel veel geluk want eentje kwam er even heel hoog uit gesprongen. Gaaf! Onze gids baalde dat hij het zelf niet gezien had, maar hoorde het aan de plons. Totaal tevreden en gelukkig voeren we terug naar de grotere boot.

Für den Frühstück müssten wir mit dem Boot zur anderer Seite des Flusses. Jeder war wieder begeistert von die 2Blondies mit blauen Augen. Die sind hier manchmal wie Popstars. Das Essen war wieder lecker, sogar Pfannkuchartige Pfannkuchen. Noor und Kas haben die mit Zucker gegessen. Die Lokalen haben darüber gelacht weil die das selber nicht so essen sondern mit hausgemachte peanet butter und Bananen. Das hat Janneke versucht und war lecker! Mmmmm. Nach dem Essen wieder im Longtailboot, aber dieses Mal hinter einander statt nebeneinander. Unser Guide war im Kontakt mit Fischer und die haben ihm informiert das ein Stück weiter einige Delfinen waren. Los! Da angekommen gingen wir zur Seite und eins... zwei....drei...vier....fünf Delfinen. Wie ein Glück. Pascal und ich hatten sehr viel Glück weil wir haben beiden eine etwas höher aus dem Wasser springen gesehen. Sieht man nicht so off sagte Chid unser Guide den as such verpasst hatte. Wir haben etwa 45 Minuten die Delfinen angeschaut. Ganz zufrieden und happy fuhren wir zurück zum grosseren Boot.

Op de terugweg hielden we voor de lunch aan bij een monastry. We kregen er een kleine rondleiding en we maakten een rondje. Daarna gegeten en nog 2,5 uur op de boot. We hadden nog net genoeg tijd om nog bij de Mingun pagode te stoppen voor de zon onderging. De mingun pagode is een pagode die nooit is afgebouwd. De grootheidswaanzin en doordat het koninkrijk ten onder zou gaan, deed de koning besluiten de pagode toch maar niet af te bouwen. Naast de mingun pagode stond een witte pagode die de koning er had laten bouwen als teken van liefde voor zijn vrouw. Eentje waar je op mag, echt een klimtoren maar wel een om de kids goed in de gaten te houden. Na een bliksembezoek naar de boot om naar Mandalay te varen. Wat was dit een onvergetelijke trip waar we enorm van genoten hebben.

Auf den Rückweg haben wir bei einem Monastry angehalten. Wir bekamen da eine kurze Führung. Nach dem Essen hatten wir noch 2,5 Stunde fahrt vor uns. Da war gerade genügend Zeit um den Mingun Pagode zu besuchen vor den Sonnenuntergang. Die Mingunpagode ist nie fertig gebaut worden. Die Pagode sollte eigentlich der grösste werden aber weil das Bauen dieser Pagoda das Ends der Königreich Beugen würde, hat der König entschieden den Bay zu stoppen. Neben dieser Pagode war noch eine weisse Pagoda die aus Liebe für seine Frau gebaut worden ist. Ein richtiger Kletterturm aber deswegen eine um die Kids immer im Blick do behalten. Es war ein kurzer Besuch aber hat sich gelohnt. Noch einen kleinen Stück fahren und dann waren wir wieder in Mandalay. Es war ein unvergesslicher Tour den wir sehr genossen haben.

Mieke

Wat een heerlijk verhaal. En met de foto's in gedachten erbij, het lijkt alsof ik erbij was. Al is mijn gevoel vast niet 1%tje van dat van jullie. Heerlijk verhaal weer. Kus van mij

Rianne Klaassen

Wat een fantastische reis en belevenissen, mooi om te zien en lezen.

Elianne

Wat een mooie reis en ervaringen voor jullie om nooit te vergeten !

Ineke

Wat een fantastische belevenis weer...we genieten echt mee!